Hoe volg ik een offerte op?
De opvolging van een offerte is even belangrijk als de offerte zelf. In de opvolging kun je namelijk nog meer inspelen op emotie en verlies dan voor dat deze is aangevraagd. Daarbij heb je vaak al contactgegevens van je potentiële klant en kun jij deze op meerdere manieren benaderen, zowel telefonisch als op e-mail. Over dat eerste gaan we het nu hebben.
Eerst zaaien, dan oogsten
Een mooi principe wat te weinig wordt toegepast in de online wereld. Het is belangrijk om op te vallen in de menigte, je bent namelijk niet de enige met je product. Verras je potentiële klant en kom meteen met de deur in huis vallen. Er loopt nog een aanbieding speciaal voor deze klant die jij nu kan toepassen op de offerte, ze hoeven alleen even het ja-woord te geven. Wat je hiermee doet is het volgende; je geeft wat terug aan je potentiële klant. Voor wat, hoort wat. Sinds kleins af aan leer je dat het leven geven en nemen is. Wanneer jij iets krijgt van iemand (kennis, advies, een pen of een aanbieding) ben je sneller geneigd om iets terug te geven. Wederkerigheid is een eeuwenoude truc om mensen over de streep te trekken. Laat een potentiële klant al 1x ja zeggen tegen je offerte. Van nature houden mensen van consistentie, maak hier dus gebruik van. Krijg overeenstemming over iets kleins, bijvoorbeeld het weer of de mooie kleur van je product die zij hebben gekozen. Wanneer jij de klant laat wennen aan het zeggen van ja neemt de kans toe dat hij ja blijft zeggen. Verzamel ja’s om vervolgens te vragen of je de offerte mag noteren.
Meer verkooptechnieken
Deze en 4 andere tips staan ook in het e-book ‘Winnen met offertes: 5 verkoop technieken na het versturen van de offerte‘.
Vragen, vragen, vragen
Het doel van het opvolgen is eigenlijk om alle twijfel weg te halen bij een klant. Ben dus niet te bang om te vragen wat deze persoon van de offerte vond en of er nog onduidelijkheden zijn. Wanneer je merkt dat iemand teveel twijfelt kan je vragen waarom hij of zij twijfelt en hoe jij deze twijfel zou kunnen wegnemen. Misschien was de kostenspecificatie niet duidelijk of vertrouwt de klant jou stiekem niet. Deze twijfels en onzekerheden kun je allemaal wegnemen door de juiste vragen te stellen op het juiste moment. Wanneer een persoon twijfelt over 2 partijen en jij deze twijfel kan wegnemen door middel van informatie kan dit de doorslaggevende factor zijn voor een verkoop! Ook als ze hebben gekozen voor een andere partij is het belangrijk om te vragen waarom ze dit precies gedaan hebben. Hoor je vaker dezelfde reden voorbij komen dan kan je hier op inspelen in de toekomst.
Telefonie vs e-mail
Voordat we verder gaan wil ik je aanraden om eerst altijd telefonisch contact op te nemen met de potentiële klant. Een e-mail versturen is eigenlijk je laatste redmiddel. Telefonisch is de kans namelijk veel groter dat het resulteert in een verkoop, een e-mail is daarentegen veel makkelijker te negeren of te missen. Wel is een e-mailstrategie een belangrijk stukje van je marketingpuzzel, geef hier wel aandacht aan maar concentreer je meer op de telefonische opvolging.
Wij van wc-eend
Een simpele maar voor de hand liggende manier is het verzamelen van reviews en foto’s die je kunt versturen naar je potentiële klant. Niemand houdt van spam dus hou het lekker persoonlijk, dat maakt het versturen van de e-mails natuurlijk ook leuker! Zorg ervoor dat het een leuk verhaaltje is, benoem iets leuks wat tijdens de klus is gebeurd en laat het eindresultaat zien. Een goed verhaal zorgt voor meer cortisol en oxytocine, dit zijn je stress- en knuffelhormonen. Uit onderzoek bleek dat personen die eerst een verhaaltje hoorde meer bereid waren om geld te doneren. Een goed verhaalt verandert dus de chemie in je brein en dus ook je gedrag. Dit principe heet storytelling. Een andere mogelijkheid is het versturen van tips om je oplossing zelf op te lossen, voor een klein gedeelte dan. Maak jij contentmarketing voor bedrijven, geef dan tips hoe ze dit zelf kunnen doen of over hoe zij hun bio kunnen verbeteren. Isoleer jij woningen maak dan een lijstje van dingen die zij kunnen doen om beter voorbereidt de winter in te gaan en hoe zij zelf hun huis beter kunnen isoleren. Dit speelt natuurlijk weer in op het ‘voor wat hoort wat principe’ maar krijg je ook weer contact met de klant en kan je doorlinken naar je website!
Wil jij geen tijd meer verspillen met offertes?
Wij hebben namelijk de volledig gratis uit te proberen offerte software die ervoor gaat zorgen dat jij geen minuut meer verspilt aan het opstellen van offertes. Dit systeem zorgt er namelijk voor dat dit volledig automatisch voor jou wordt gedaan! Klik hieronder om het gratis uit te proberen!