Hoe maak je een winnende offerte?
Een winnende offerte is een duidelijke samenvatting van de klant zijn vraag. Een duidelijke uitleg over de voordelen of kwaliteiten van jouw product of service en een goed onderbouwd tarief. Valt je iets op? Dit is namelijk hoe iedereen zijn offerte maakt! Om een winnende offerte te maken wil je de klant zijn keuzes onbewust beïnvloeden. Dit klinkt heel onethisch, maar dit valt echt wel mee! De klant is namelijk helemaal niet zo rationeel en vatbaar voor goede argumenten.
Stap 1: Val op tussen de menigte
Als je wilt dat je offerte opvalt tussen al de andere offertes, moet je offerte eerst serieus genomen worden. Dit doe je dus niet door een simpele mail te sturen met een aanbod erop. Zorg dat je een mooi opgebouwde PDF hebt met jouw logo, bedrijfsgegevens, klantgegevens, offerte nummer, vervaldatum en btw nummer.
Stap 2: Maak jouw verhaal persoonlijk
Er zijn 4 extreem belangrijke elementen die je terug wilt laten komen in je offerte. Je wilt je teksten op een zo’n makkelijk mogelijk manier schrijven, zonder de klant te overdonderen met onnodige informatie wat alleen maar lastig wegleest! Deze elementen heb ik hieronder overzichtelijk voor je beschreven.
Stap 3: Geef een duidelijke product/service omschrijving
Geef een duidelijk product/service omschrijving. Dit klinkt heel vanzelfsprekend, maar je wilt niet weten hoeveel bedrijven dit fout doen! Het is bijvoorbeeld lastig om kwaliteit te vergelijken op basis van een offerte. Jouw product of service heeft waarschijnlijk ontzettend veel voordelen, dus waarom zou je ze niet benoemen?
Stap 4: Garantie
Garantie. Iedere afnemer heeft wettelijk al een aantal garanties als zij een product/dienst bij jou afnemen. Bijvoorbeeld het recht op een goed product: De wettelijke garantie betekent dat je altijd recht hebt op een goed product. Als een product niet deugt, heb je recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van jouw geld. Je wilt altijd het risico bij jou neerleggen en niet bij de klant. Dit doe je dus door garanties te geven waar de klant niet omheen kan!
Stap 5: Het gebruik van foto’s
Foto’s kunnen teksten zo veel leuker maken om te lezen. Naast dat het leuker wordt om jouw offerte te lezen, word het natuurlijk ook informatiever! De klant krijgt een duidelijk beeld wat die gaat krijgen. Hierin kan je bijvoorbeeld ook weer terugkomen bij stap 1, waarin ik uitlegde hoe je de kwaliteiten van jouw product/service kan benoemen. Alleen maak je het nu visueel!
Stap 6: Maak een onafwijsbaar aanbod
Maak een onafwijsbaar aanbod! Na de juiste opbouw, de juiste product omschrijvingen en alle garanties te benoemen die het risico bij jou neer leggen en niet bij de klant, hoef je alleen nog maar een aanbod te maken die de klant niet kan afwijzen. Je begint met een duidelijk uitleg waarom je zo’n onwijs goed aanbod maakt. Misschien is het wel een “Speciale introductie aanbieding”? Je bent zo zelfverzekerd dat jouw klant ontzettend veel zou profiteren van jouw product of service, dat ze een klant voor het leven blijven. Of benoem de gevallen waar het bij de concurrenten fout kan gaan? Een gedeelde vijand maakt jou en jouw klant beste vrienden!
Bouw waarde
Benoem alle voordelen dat jouw aanbod met zich meebrengt. Dit zijn alledaagse prijzen wat jouw concurrenten ook vragen. Zoals montagekosten, transportkosten, etc. die je allemaal gratis kan geven!
Premiums
Dit zijn gratis cadeautjes die de klant krijgt als ze bij jou afnemen. “Je krijgt een gratis set steak messen, als je met onze offerte akkoord gaat!”
Betaal opties
Overweeg om jouw betaling om te splitsen in een termijn betaling van 3 of 4 termijnen? Door dit te doen maak je de “aankoopprijs” een stuk lager in de gedachten van jouw klanten. Het geld van ‘vandaag’ is altijd meer waard dan het geld van ‘morgen’.
Garantie
Laat stap 4 weer terugkomen door de garanties duidelijk te benoemen. Het doel van garanties zijn om het risico van de klant om te draaien naar jou, het bedrijf, om dus de twijfel te verminderen om een aankoop te maken.
Angst
Een aanbod zonder angst verkoop niet zo goed als een aanbod met angst. Vooral in een offerte. Je geeft namelijk een vrijblijvend aanbod. De klant kan zelf kiezen of die op dit aanbod ingaat of met een van andere bedrijven waar die een offerte heeft aangevraagd. Je creëert angst door: 1: Een vervaldatum op je offerte te vermelden (stap 1). 2: Nog X over voor deze prijs 3: Koop voor X om een prijsverhoging voor te zijn 4. We hebben maar zoveel uren in een dag /werknemers om in te zetten / producten over.Angst heeft over de tijd heen al heel vaak bewezen dat het de verkooppower van jouw offertes dramatisch verhoogd. Je biedt ze namelijk echt iets unieks aan!
Stap 7: Dit maakt alles zoveel makkelijker
Wij hebben namelijk de volledig gratis uit te proberen offerte software die ervoor gaat zorgen dat jij geen minuut meer verspilt aan het opstellen van offertes. Dit systeem zorgt er namelijk voor dat dit volledig automatisch voor jou wordt gedaan! Klik hieronder om het gratis uit te proberen!